Followers

Dec 17, 2012

First day of work !

Woots !

Perrgghhhh ! Penat weyyyyyy !

Hmmm , looks like you guys have to bear with me in this post . Im sure it's going to be freaking long . With just words . haha .

Alright . Lets start in the morning . Since im in the morning shift , so yeahh . Around 8:10 cmtu keluar rumah . Abg hntar . Lalu depan CS tu . . . Tutup je . Mcm mana nk masuk ? So then , abg aku g beli nasi lemak dulu somewhere berdekatan . Aku lah yg kena belinya pun . Ramai pulak org time tu . So , aku kena tunggu je lahh . Ade org tu order smpai 8 bungkus . haihh . Smpai turn aku , timun ngan telur dah habis . bukan habis , kena potong lagi . tapi kena tunggu ahh . aku ckp , tak payah . sbb aku nk cepat . Don't wanna be late on the first day . hehe .

Masa aku nk masuk kereta , ade minachi yg baru beli nasi lemak ni tetibe panggil aku . She was holding her head . pening katanya . suruh aku tolong "Aduhhh , aku dah lah nk cepat ni ." Tu yg aku fikir . kalau tak tolong rasa bersalah pulak . But luckily , akak yg jual nasi lemak tu come to the rescue . haha . Selamat aku . Bukan taknak tolong lahh . But im seriously nk cepat . dah lmbat sgt dah .

So then , tgok depan CS , Siti dh tercari2 . cari aku letew . haha . Then dia bwk aku g belakang . nmpk pakcik . Pakcik tu , ayah siti . Dia yg tolong aku dpt kerja ni punn . So yeahh , masuk ikut pintu belakang . Then pakcik tanya apa nama aku . Dia nk tulis kat satu 'card' ni . Lepas dah tulis , dia masukkan kat satu compartment yg ada banyak card mcm tu jugak . Then i was like "ohhhh ! tu lah PUNCH CARD !" Bangga ada punch card sendiri . haha xD best okaay .

Then , pakcik bwk kitaorg masuk office . First time masuk office . selalunya , lalu je . haha . Then , pakcik suruh tunggu kak Lydia . Kak Lydia ni yg interview kitaorg masa isi borang hari tu . Dia ni kira mcm HR Manager kat CS . Lepas dia dh briefing jap , dia tegur aku . suruh masukkan baju n tudung dlm baju -.-' benda paling aku tak suka . but what to do ? Kerja en ? ikut je lahh .

Kerja pertama aku buat pagi tu , mop lantai . haha . mmg pagi2 dorang akan gotong royong bersihkan tempat pembayaran tuu . sapu2 , mop2 , buang smpah . Mcm kat kelas jugak lerrr . Tapi , kat kelas aku tak pernah buat punnn . hehehe :p

Then , kak Lydia terangkan cne nk 'cash in' . Kak Rom yg tunjukkan . Every cashier have their own 'float' . Its a kind of bekas utk simpan duit . Every morning , katanya dlm float tu mesti ada around RM300 . Kira mcm modal lah jugak . Pagi2 kena susun ah duit tu dlm money drawer . Susun ikut keselesaan . Masing2 kena jaga float sendiri and bla bla bla . .

Aku kenal sorang budak ni . Era (Iera) that's how u pronounced it . Aku assist dia je lah tadi . Tolong pack barang2 orang . Dia scan , aku masukkan dlm plastik . Tu je lah kerja aku seminggu dua ni kot . Tapi dgn lain2 orang laah . Era best sgt . aku ok je ngan dia . she's one year younger than me . Dah dua bulan kerja kat situ . next week dia stop . sbb nk sekolah en . Aku lah ganti tempat dia . keeerrrkk -.-'

Korang mesti fikir "elehhh pack barang je punnnn" . Please , korang buat dulu baru cakap . Pack barang je pun , PENAT tauu ! kena angkat berat2 . Then kena tau plastik saiz ape nk guna bagai . Then kena pndai asingkan barang basah ngan barang kering . Then , barang makanan ngan yg bukan . Aku hampir2 nk pack UBAT GEGAT ngan air tin dlm satu plastik . hahaha . nasib baik Era igtkan . Manalah aku tau tu ubat gegat -.-' tak pernah nmpk punnnn . kihkihkih .Tapi best ahh . Tak sangka aku akan ada kat posisi tu . Selalunya tengok orang je kaaan . haha . imma big girl now ! :D

Pagi tu tak ramai sgt org . Relax lah jugak . Tapi tak smpai 10 minit aku dah duduk . Tak larat nk diri . Maybe sbb period pain kot . Penat tu jadi dua kali ganda . Mungkin aah . Then , bila dah dekat pukul 12 cmtu , perghhh . berderet org . aku dh lah kat counter yg paling senang nk nmpk . haha . Mmg ramai ahh . Ade yg smpai 5 customer berderet . berdiri je lerrr . Pergghh . Mmg gila ah . haha .

Time tgah duduk2 tu , Era byk ajar aku . Ajar tu ini . apa nk buat bla bla bla . harap2 aku igt lahh . hehe . Nmpk mcm senang . tapi nervous jugak nk handle benda tuu . adeyhh . Ohh , aku ada buat jugak kayy ! Titit . scan ice cream je punn . tapi best . haha xD

Hari ni je , mcm2 aku alami weyyy . The first thing was . . masa nak rehat . 1PM . Lepas amik beg , aku ikut ah siti . Kitaorg keluar selamba badak je ikut pintu depan . Smpai kak Diba kejar kitaorg . Dia tanya "Korang dh punch belum?" "Ehh , sukahati je keluar" . Tu yg kitaorg fikir . Then masuk ah balik . Nmpk brader kedai jam kat situ sengih2 je tgok kitaorg . blerggh . Mana lah aku tauu ! Aku ikut siti je kot . haihh . Then , kitaorg g lah belakang balik . Nmpk pakcik . Dia ajar kitaorg cne nk guna benda alah tuuu . Aku dah pandai :p best weyy . hehe .

Then aku ikot Siti balik rumah dia . Belakang CS je pun rumah dia . So , aku lunch kat situ . ceyhhh . hehe . Segan gilaaa kot . first time pergi dh makan . hehe . Thanks tuan puteri xD Baru aku tau org2 kat CS semua panggil dia puteri sbb tu panggilan bapak dia kat dia . so sweet . haha . Memandangkan aku takde transport nk balik , aku lepak je lah rumah siti hari ni . Esok dan hari2 seterusnya mungkin aku balik rumah kot . naik vroom vroom . dgn lesen ciplak . haha . suka suki je .

Lepas sejam lepak , kitaorg balik lah ketempat kerja . cewahh . Kena punch lagii . time ni , aku buat sendiri .  hahaha xD Lepas tu , kembali ke stesyen masing2 . Era dah sedia menunggu . Buat je lah kerja mcm biasa . And u guys know what ? Baru first day dh kena handle with alcohols -.-' sedihhh . tapi aku kejam sikit . Aku suruh Era yg buat . heee . Selamat for today . but sampai bila kaaan ? tu lahh . haihhh . nk wat cne -.-'

Pstu , tgah2 packing bagai . nmpk minachi kat tmpat nasi lemak tadi . dia senyum je . hehehe . serious rasa bersalah . sorry . Lepas tu kaaan , ada mamat2 negro ni tak kurang hebat perangainya . Ade satu ni , masa aku keluar break nk g rumah siti , ada satu group of negro ni lalu sblh kitaorg . Then si sorang ni g senyum2 and lmbai2 then said hello . Aku buat bodoh je lerrr . Im not sure dia pndang spe but im pretty sure its towards me . pape je laaah . Tu baru satu . Ade sorang ni , dia beli beras je punn . masa member dia nk bayar , aku tgok je lah Era buat kerja . Si mamat sorang ni tenung je aku . bapak awkward -.-' Then ade pulak sorang mamat negro ni dtg kat aku tnye "Hey , err , you know what's mirror?" "Mirror?" Aku tanya lah balik just to confirm . Maklumlah , slength dorang kaan lain . Then akak customer that im dealing with said "cermin." tak habis2 . Si mamat negro ni pun tak habis jugak . "Mirror . Where can i find it ?" "Mirror?" Aku tanya lagi . hahaha ! Serious aku tak sure dia punya slength tuuu . tebal semacam . Then dia jawab "Yeahh mirror . the one you look urself with ." And akak kat depan aku ni pulak tak habis2 "cermin , cermin" Like SERIOUSLY ! AKU TAU LAH MIRROR TU CERMIN ! for god sake maaan -.-' nak je aku jerit . tapi sabar je lahh . Pstu Era ckp kat sini takde cermin . Aku translate lah kat mamat tu . Then dia tanya for gunting pulak . kak Mel tunjuk lah dia kat mana . But aku rasa dia rabun kot . tak jumpa . haha . Bila akak Mel nk tolong dia , dia dh blah dh . Kak Mel ckp brader kedai jam tu yg ckp takde . Dia tak faham english katanyaaa . hahaha :p

Macam2 weyyy . tu baru sehari . Tak tau lah hari2 akan mendatang ni . Harap2 biasa je laaah . Pstu kaaan , ramai jugak lah yg aku kenal jejak kaki kat CS . First person i saw was Syazwan Aiman . Blerghh . Dia lalu kat counter aku cuz counter aku kan dekat ngan pintu keluar . haha . Masa mula2 nmpk dia aku senyum tauu . But dia buat tak tau je . Kurang ajaaaar . Tak kenal aku keeee buat2 tak kenal . siot je . Aku buat2 busy lahh . haha . pstu bila dia dh lalu . . tetiba " Huuudaaa ~" Aku dgr . That's him . Bila pndang , nmpk sikit je . cuz dia dh blahh . tah pape . Igtkan dah lupa nama akuu . haha .

Pstu , nmpk siapa laggiii ? Nmpk mucuk2 akuu . Si Shirah ! haha ! Aku tau dia sajaaa je nk dtg jenguk akuuu . bhahaha . She came with her mom n her sis. Fiyyah yg dh besarr sikit . tomeeyyy gilaa . Then masa nk blahh , dia smpat pesan "kerja lek lok !" haha . okayy boss !

Then , nmpk cikgu Zulfakarudin kot ? Tak igt nama dia . tu pun pagi2 . Petang2 sikit nmpk cikgu Rafahah . Aku senyum kat dia n im pretty sure dia nmpk aku . Tapi dia buat muka "kau sape?" . cmtu lahh . Aku fikir "hmm , maybe sbb dia tak ajar aku kot ." saje nk sedapkan hati . haha . And guess what ?!!!??!?!

Masa tgah pack2 barang tu , aku ternmpk satu kelibat yg sgt dikenali . Counter depan je . Aku nmpk cikgu Shuhily ! like omg omg omg ! haha ! He was my form teacher mse form 1 dulu . Kat USJ ! He used to be my 'crush teacher' LOL . Tah mcm mana dia boleh tercmpak kat Puchong ni pun wa tak tau ! hahaha ! terkejut beruk akuu . Tapi tak senyum punn . again , aku buat2 busy tgok Era buat kerja . Dalam hati "nk tegur , tak nak ? nk tegur , tak nak ?" Aku confirm seratus peratus DIA NMPK AKU . then masa dia nk blah , lalau counter aku , dia buat muka selamba je . mcm tak kenal . Then i was like " Cikgu ! " Dia stop . tengok aku . . "Cikgu igt saya taak ?" dgn suara comel . lol . then he was like " Eh ! Amirahhh :D" "Haaa . . betul lah tuu ." Then dia senyum then blahh . Tu je ? yeapp . tu je lahh . whaddya expect ? nk dia ajak aku g minum kopi ? haha . AT LEAST dia still igt nama aku weyy . Tu pun aku dh bersyukur . My buddies said dia dh sombong bagai . Mungkin laah . Cuba fikir , takkan dia yg KENA TEGUR students dia kaan ? Students lah kena tegur dia . betul takk ? Sbb tu lah dia buat mcm tak kenal aku tadi . Padahal dia igt aku lagi . Tu laaah , dia tunggu KITA tegur dulu :) N nasib baik aku tegur . kalau tak , mesti dia igt students dia tak kenang budi bagai . hehe . Tak cikgu , kitaorg igt smpai bila2 insyaAllah :D

Haihh , hari ni je , dah mcm2 aku nmpk . Orang yg sama beli barang smpai 3 kali pun adaa . haha . pape je laah . standard kot . Then , masa nk balik tu , punch lagii :p Pstu aku tunggu lah transport aku . Tetibe nmpk text from my mom said she'll be late . Urgghh . leceh gilaaa ! Terpaksalah aku jalan kaki balik rumah . Again -.-' Then , takkan aku nk tercongok depan CS tu mcm org gila ? -.-' But this time 25 minit je . haha . No more short cuts . Cuma basah lencun ah kasut aku tuu . Lecak . hmmm .

The conclusion is , aku happy kerja kat situ . kakak2 semua sporting n best ! :D Then , suasana kerja pun not bad . Cuma kena tahan penat sikit ah . Mula2 mmg penat gila kot . lama2 nnti okey lerr :D InsyaAllah . hehe . Esok shift pagi ! blergh . Pray for me guys !

*habis baca taaak ? aku dh ckp panjang . haha :p*

love,miera

No comments:

Post a Comment