Followers

Nov 11, 2011

Pengalaman Ceramah Ustaz Don (:

Assalamualaikum n halooooo peeps :D

Semalam kann ( 10.11.11 ) aku dpat pengalaman baruuu . dapat dgr ceramah ustaz Don Daniyal Don Biyajid LIVE babe :p

choppp . korang kenal ke spe gerangan ustaz don tuu ? mesti tak kan ? LAME lah korang nie xD hehe . ustaz ni ade rancangan sendiri , that is '30 Minit Ustaz Don' kat TV AlHijrah . kalau astro , channel 114 . every monday to Wednesday 10.30 pm . rajin2 lah tgok ekk . sbb , errr . sbb BEST .

dia punya style agak lain dari ustaz yg lain . ade specialities tersendiri lahh . mcm ustaz prof doc. fadzilah kamsah tuu . best kann ? haaa , ustaz don pun lebih kurang cara dia mcm tu lahh . dekat dgn penonton . aku suka cara dia mengajar .

and few days before yesterday , mse tggu van nk g skolah pagi tuu , aku sje2 check mailbox . then ade nmpk this one paper . "MAJLIS ILMU - Ceramah khas" Something like that lahh . aku keep on reading details dia , like tajuk ceramah ape semua . then , bila baca line bawah , aku nmpk Ustaz Don Daniyal Don Biyajid . "aikk , macam pernah dgr je ?" yupp . tu reaction aku . blurr kejap mula2 tuu . then , tiba2 otak aku dpat tngkap "ehh , ni lah ustaz best yg kat tv tuuu !" Excited gilaaa . haha .

terus baca venue n date n time n everything . dia akan datang Surau Amanputra . surau kat taman rumah aku . then , on 10th nov 2011 . lepas maghrib . woot ! aku terus jerit called my mom dari luar . haha . excited gilaaaa . serious aku cakap . my mum kenal ustaz ni . i mean , tau kewujudan dia lah . aku ajak mak aku pergi . dia ckap . nnti pergi lahh . tersenyum lebar aku sepanjang hari . kat skolah , i told some of my friends , dorang tak kenal punn spe 'ustaz don' tuu . too bad :(

Tggu punya tggu . . smpai pun hari khamis . tak sbar2 nk tggu maghrib pulakk . haha . around 6.50 pm aku gerak g surau Aman . sorang2 sbb my mom followed later . tak jauh mne punn . jalan kaki je lahh . bila dh smpai , nk msuk tempat perempuan , kunci pulakkk . haihh . pstu , tggu lah sorang abg ni bukak kan pintu . sejuk je kat dalam . ade aircond :p hehe . alhamdulillah , aku dapat saf depan . im the earliest person to arrived . pstu buat lah ape yg patut . then , duduk tggu azan maghrib . smbil2 tuu , org start to come dh . ramai ~

lepas solat maghrib , igtkan terus start sesi ceramah as listed dalam invitation tuu . but , diorg suruh g makan dulu . hmph , agak risau mula2 nk keluar sbb takut org amik tmpat aku en . tapi , aku keluar je tinggalkan beg telekung aku kat situ . bila keluar , my mum waited for me . then makan lahh . mse aku tgah duduk with my mum kat satu sudut ni , aku tgok kat kawasan lelaki , there's a guy with a black jubah n a white turban tgah duduk membelakangi aku . agak jauh lah . but still boleh nmpk . "ehh , mcm kenal je . ustaz don lahh ! " dlam hati serious excited . haihh . mcm jumpa justin bieber je xD haha . mse aku makan tuu , aku asyik usha2 dia je . muahaha :p aku cepat2 makan n masuk dalam tmpat solat . ramai jugak yg tak keluar . but i manage to get my place back . takde spe kacau punn . hehe . alhamdulillah .

Lepas tu , tggu azan isyak pulakk . memandangkan ramai gila jemaah wanita , tirai terpaksa di besarkan . cne nk cakap ekk ? err , dia besarkan tmpat solat wanita tu dgn menarik tirai tu lahh . adoii ~ pndai2 lah korang faham -.-'

Then , mse imam suruh rapatkan saf tuu , "mcm kenal je suara ni ?" haha . yeapp . it's ustaz don's voice . woot ? dia jadi imam ? lucky me . solat berimamkan ustaz don yg fofular tuu . to me lahh . to korang aku tak tauu :p sedap dia baca ayat2 suci al-Quran mse solat tuu . focus je solat . hehehe .

lepas solat , bce doa semua , the session starts . bukak tirai tuu , aku nmpk ustaz don clearly . hehehe xD aku saf depan kann , nmpk jelas lah . tak jauh mne pun . sbb surau kann . tak besar mne punn . aku tgok je dia nk mulakan sesi tuu . agak maluu sbb . . tah . haha . mse dia tgah setting2 tu , pakcik2 kat depan ade yg amik gmbr dia . aku pun amik jugak from where i sat . tak nmpk sgt sbb modal camera phone je punn -.-'

lepas tu dia start mcm biase lahh . selawat2 sikit . baca ayat quran sikit . then dia start . tajuk ceramah tu sbnrnye "Anak merupakan Asset kita ke Syurga atau Neraka" . ustaz don ade said something that makes me happy :p nk tau ke ? haha . dia cakap "macam mana saya nak bagi ceramah tang tajuk ni ek . anak bujang nak bagi ceramah . saya bujang lagi . baru 27 tahun . tak kahwin lagi . anak pun tak dak . tak pa naa , saya bagi berdasarkan ilmu la na " something like that dgn loghat utara . loghat dia sama mcm anwar hadi . vlogger tuu . tak kenal jugak ? haihh -.-' but my point of that dilogue was , he's single . not married . mak aku cakap dia dh kahwin but aku confident yg dia belum kahwin . n dh terbukti dia belum kahwin . muahaha #gatal xD muda pun muda . tak lah tua sgt kan ? hensem ? pergghh . dh sah sah lah ade ciri tuu . makcik2 pokcik2 kat luar tu mesti berebut nk buat jadi menantu . parents aku nak takk ? muahahaha . dh dh stop .

okey , his content are very usefull . even for peeps yg takde anak lagi like me . #anakmendanyekahwinpunbelum -.-' . berguna lahh ape yg dia cakap tuu . aku sukaaa . kelakar pun kelakar . mmg sempoi ahh . terbaikkk :D

almost 2+ hours lah dia bercakap . tapi rasa sekejap sgt . tak puas . nk lagi n lagi . tapi masa tak mengizinkan . dia pun dh penat kott . mne tau kan . hehe . mse dia nk mengakhiri sesi dia tuu , dia ada baca doa . dia mendoakan untuk org2 yg dalam surau . aku terharuu dohh . dia doakan untuk org lain . bukan utk diri dia sendiri . im touched :')

lepas tuu , yg laki2 semua salam2 ngan superstar tuu :p hehe . lepas ramai yg beredar , makcik2 ade yg nk amik gmbr dlm surau . muahaha . aku pun nk sbnrnye . bila diorg gather ramai2 ngan ustaz don , aku join je . hahaha . uncle zain yg amik gmbr tu pakai dslr dia . aku tak tau ape motif aku join group makcik2 tuu . hahhaa . serious tak tau . gilaaa .

but then , aku nk amik personal picture dgn dia . so , me n my mum tggu depan pntu keluar lelaki . like wth ? haha . berani mati betul . but buat pe nk kesah org lain ckap ape en . niat aku nk buat kenangan je . lagipun , ustaz is kinda my idol . salah ke ? n finally , mse dia keluar tuu , i said " err , ustaz nk amik gmbr jap boleh ? " . "bolehh" . he replied . nsib baik dia sporting . kalau takk , buat maluu je . n my mum snap the pic . thanks mummy :D lepas dh snap , i said " kay , terima kasih ustaz " with a smile . "sama - sama . mata saya bukak ke tutup tuu ?" he said friendly smbil pakai selipar dia . aku senyum je then terus blahh ngan my mum nk balikk . phew . nsib baik impian tercapai . kalau tak , frust menonggeng aku xD hahaha .

Aku happy sgt2 hari tuuu . bersyukur dapat ikut ceramah ustaz don (: alhamdulillah :D insyaAllah , kalau ade rezeki , boleh join lagii kann ? :D pape punnn , ustaz Don TERBAEK ;)


ni gmbr terbaik yg aku dapat (:

sedapkan dia mengaji ? 

love,miera


No comments:

Post a Comment